26. srpna 2012

Citron, pomeranč a limeta

Jednou jsem dostala k narozeninám vynikající dort. Kdybych před jeho ochutnáním věděla, že bude citronový, asi bych se do něj v mé tehdejší mladické nevědomosti nepustila. Bylo mi tenkrát právě 18 let a trávila jsem rok ochutnáváním nového a rozšiřováním obzorů. Recept na citronový dort jsem našla před nedávnem na internetu a právě milé vzpomínky mě vybudily k akci.

Dnes jsou na jídelníčku: Citrusové cupcakes


Původní recept na citronový dort jsem našla na Joy of Baking. Pokud jsem to tady ještě neuváděla, tak bych Stephanie ráda vysekla poklonu za její milý, téměř mateřský, přístup a srozumitelné instrukce. 

S vidinou brzkého pečení dalších dezertů jsem se rozhodla vyzkoušet pouze poloviční dávku těsta. Původní recept byl psaný na formu o průměru 23 cm, takže jsem si nebyla jistá, že bych doma našla odpovídající formu na pečení. Uchýlila jsem se tedy k oblíbenému triku a upekla 9 kousků cupcakes, kde jsem si mohla množství volit podle množství těsta zbývajícího v misce.

V pečení z polovičních dávek, ale nejsem dobrá, takže jsem recept opět lehce poupravila tím, že jsem zvládla vydělit dvěma pouze některé suroviny. I tak byl výsledek vcelku chutný. Uvedu tady můj skutečný postup. Kdo by chtěl péct originál, nechť klikne na odkaz na zdrojový recept.

Na cupcakes budete potřebovat:
  • 115 g změklého másla
  • 50 g cukru
  • 1 lžička vanilkového extraktu
  • 2 vejce
  • kůra z 1 citronu
  • 130 g hladké mouky
  • 2 lžičky kypřícího prášku
  • špetka soli
  • 60 ml čerstvé citronové šťávy
Co je na obrázku navíc?
Troubu jsem si předehřála na 180 °C. Formu na muffiny jsem vyložila čtverci z pečícího papíru a nechala zatím stranou.

Máslo jsem utřela s cukrem do světlé nadýchanější hmoty. Přidala jsem můj nový kuchařský úlovek - vanilkový extrakt. Tady bych se ráda zastavila a doporučila velice dobrý obchůdek na vlastní kůži otestovaný minulý týden. Nejsem si jistá, jestli můžu vůbec tyhle věci psát, ale tady je odkaz. Objednávala jsem si v úterý různé suroviny asi za 300 Kč, přišly ve čtvrtek a se všemi jsem spokojená. 

Po jednom jsem k máslu přidávala vejce a důkladně je promíchala. Naštěstí byla v receptu poznámka, že bude hmota vypadat zdrcnutě, tak jsem zachovala klid. Do misky jsem prosála mouku, kypřící prášek, sůl a přidala citronovou kůru. Na kůru nekupuju žádné speciální citrony, ale pořádně je vydrhnu v horké vodě s jarem a důkladně opláchnu. Do vaječno máselné hmoty jsem na střídačku vmíchávala suchou směs s citronovou šťávou, až jsem vše spotřebovala. Tento střídavý postup jsem v třených těstech už několikrát viděla a nejsem si úplně jistá, čeho tím jakože docílím. Pokud byste někdo věděli, tak mi to, prosím, sdělte. Nerada dělám něco jen protože proto.


Těsto jsem rozplnila do připravených muffinkových důlků a vyšlo mi akorát na 9 nižších kousků. Pekla jsem je do suché špejle cca 30 minut. Radši si propečenost zkontrolujte sami a mými časy se řiďte jen přibližně. Po vychladnutí jsem se rozhodla, že místo citronové polevy použiju krém, který na svoji chvíli čekal v mrazáku. Připravovala jsem ho když jsme měli od firmy organizovanou akci s názvem "Dortování" a až dosud jsem jiné využití nenašla.

Tenkrát jsem zjistila, že bych měla pod marcipánovou hmotu mít celý dort pomazaný i promazaný máslovým krémem. K tomuto typu cukrářského výrobku jsem ale měla silný odpor a po vygooglování některých receptů jsem měla pocit, že půjdu zvracet. Naštěstí mě zachránila madame Child a její kuchařka Mastering the Art of French Cooking a sekce dorty.

Napíšu vám tedy postup přímo jak je popisován v kuchařce s ingrediencemi uvedenými v bodech, kdy se přidávají.

Nejprve je nutné připravit si pomerančový základ, do kterého lze pro vytvoření tužšího krému možné vešlehat máslo.
  •  84 g másla
  • 200 g cukru
  • 2 vejce
  • 2 žloutky
  • 60 ml čerstvě vymačkaného pomerančového džusu
  • nastrouhaná kůra z 1 pomeranče
Veškeré ingredience jsem dala do misky položené nad hrncem s vodou (parní lázeň). Míchala jsem je za mírného zahřívání metličkou dokud směs nezhoustla na medovitou konzistenci. Tento krok mi ovšem trval kvůli mé hrůze, že vyrobím oslazená míchaná vajíčka šíleně dlouho. Musíte si totiž hlídat teplotu někde kolem 70-75 °C, aby vejce zahustila krém postupně a nezdrcla se vám. Pozn (2. 3. 2013) dneska jsem krém dělala znovu a zjistila jsem, že je možné teplotu nechat za intenzivního míchání pozvolna vystoupat až někam k 85 °C (dle mého nekalibrovaného teploměru) a podstatně rychleji dosáhnete kýženého výsledku.

Po dosažení kýžené konzistence jsem misku přesunula do lázně se studenou vodou, kterou jsem si vytvořila pomocí špuntu a dřezu a vymíchala do studena.

Julia Child uvádí recept na tento krém u dortu, kam dává dovnitř polovinu výše připravované medovité hmoty. Množství vešlehaného másla v podstatě ale závisí na tom, jak moc máslový si krém chcete připravit. Pro celou dávku se množství pohybuje kolem 130 g změklého másla. V misce vhodné na šlehání jsem tedy k vychladlé medovité hmotě postupně přidávala změklé máslo.

Já jsem měla krém až potud připravený předem, ale na cupcakes se mi nechtěl dávat až tak moc máslový, jako jsem ho používala na Dortování. Vyšlehala jsem proto cca 100 ml šlehačky do tak tuha, jak to dnešní šlahačky dovolí. Vedle v misce jsem začala šlehat část rozmrazeného krému. Když byl pěkně rozmíchaný a zpracovaný, přidala jsem po částech vyšlehanou šlehačku a pěkně obé spojila. Naplnila jsem si tímto upgradovaným krémem cukrářský sáček a ozdobila připravené citronové cupcakes.

Abych dostála všem citrusům z názvu, musím napsat, že se o zdobení dortíků významnou měrou zasloužil i Martin. Na vrch každého bobíku z krému mi ukrojil kousek limetky a rázem jsme si mohli připadat jako v cukrárně.

Obě poloviny tohoto receptu jsou velmi dobře použitelné jak, ve zde uvedené kombinaci, tak i samostatně. Kdo měl dosud odpor k máslovým krémům jako já, nechť ochutná tento pomerančový. Když se to s máslem nepřežene, je výsledek překvapivě opravdové chuti.

Žádné komentáře:

Okomentovat